Миф о летчике-сверхчеловеке в европейской культуре начала XX в
Миф о летчике-сверхчеловеке в европейской культуре начала XX в
Аннотация
Код статьи
S0205-96060000622-1-1
Тип публикации
Статья
Статус публикации
Опубликовано
Выпуск
Страницы
95-115
Аннотация

The article analyses the popular fantasy inspired by the emergence of airplanes in the public imagination, namely, the belief that their pilots were the forerunners of a new race of flying supehuman beings. In discussing the birth and development of this myth, it provides a detailed account of the literature on the subject published in Europe and Russia from 1908 through 1914. As it turns out, the idea that the capacity for flight transforms the pilot into a God-like being was embodied in the work of many well-known writers of prose and poetry, including Gabriele D’Annuncio, Edmond Rostand, Guillaume Apollinaire, Georges RolHn, Leonid Andreev, Vasilii Kamenskii, F. T. Marinetti, and others. On the other hand, a number of Russian authors (e. g., Alexander Blok, Andrei Belyi, Mikhail Artsybashev, Konstantin Fofanov, Dmitrii Merezhkovskii) opposed such vision. The article goes on to discuss the two chief superhuman characteristics that the new race of pilots was supposed to possess, namely, their ability to reach supreme love and their immortality. As envisioned by many authors, the flight on the airplane made it possible for the pilot to enter the domain of divine love. While he could draw a woman into a love-flight, he was also capable of flying away from carnal love to reach the heaven and enter into pure spiritual love. In a similar vein, the pilot was viewed as capable of escaping the lot of human mortality. In flight, his soul could leave his body and continue to ascend to the domain of God, while the falling body returned to the earth. Such an image of the pilot’s passing became especially wide-spread during the days of World War I. In conclusion, the article examines the reasons whereby the myth of pilot-superman enjoyed a great deal of popularity in the European culture of the early 20th century and eventually came to be assimilated by the ideologists of totalitarian state and widely used in manipulating the public opinion in the Nazi Germany, Fascist Italy, and Soviet Union.

Классификатор
Дата публикации
01.06.2001
Всего подписок
0
Всего просмотров
73
Оценка читателей
0.0 (0 голосов)
Цитировать   Скачать pdf

Библиография



Дополнительные библиографические источники и материалы

  1. Wohl R. А. Passion for wings. London, 1994.
  2. Bruel F.-L. Histoire aeronautique par les monuments, Feints, Sculptes, Dessines et Craves. De cabinet des estampes de la Bibliotheque Nationale. Paris, 1909. 1-e изд. 1830 г.
  3. Wonderful balloon ascents; or, the conquest ofthe skies. London, Paris, Melbourne, 1897.
  4. Баитяр Г. Грезы о воздухе. Опыт о воображении движения. М., 1999.
  5. Societe d’encouragement pour I’aviation ou locomotion aerienne. Rapport du conceil d’Ad ministration. 1866. Архив Ле Бурже. Париж. Фонд «Nadar».
  6. Каменский В. В. Путь энтузиаста. Пермь, 1968.
  7. Биржевые ведомости. 30 апреля 1910 г.
  8. Fritzsche Р. А Nation of Fliers. London, 1992.
  9. Gli aeropoeti dedicano al Duce il poema di Torre Viscosa, parole in liberta futuristc di F.T. Marineili accademico d’ltalia. Milan, 1938.
  10. Гороховская E. A.. Желтова E. Л. Советская авиационная агиткампания 20-х гг.: адеология, политика и массовое сознание // ВИЕТ. 1995. № 3.
  11. Желтова Е. Л. Образ авиации в русской и советской поэзии // Из истории авиации и космонавтики. М., 1997. №71.
  12. Успенский Л. В. Записки старого петербуржца. Л.,1990.
  13. Фармап А. Впечатления первого воздушного перелета на аэроплане 30 октября 1908г. //В мире новых ощущений. СПб., 1911.
  14. Масаииов А. А. Из Петербурга в Кронштадт// В мире новых ощущений. СПб., 1911.
  15. Аэро- и автомобильная жизнь. 1910. № 3.
  16. Gorokhovskaja Е. А.. Zhellova Е. L. The Myth of flight and The Flying Machine // Phystekh Journal. 1994. Vol.l.№ 1.
  17. Ходасевич В. М. Жизнь художника. Мемуары. М., 1995.
  18. Уточкин С. И. В пространстве//Заря авиации. 1916. № 2.
  19. Imperatrice et poeele chez les aviateurs//L’lllustration. 1909. ISSeptembre.
  20. Roncoroni E. Cronologia // D'Annunzio G. Forse che si forse che no. Milano, 1998. P. XCIV-XCV.
  21. DAnnunzio G. Forse che si forse che no. Milano, 1998.
  22. D'Orfer L. L’Aviation a travers les Ages. Paris, 1912.
  23. Rostand E. Lecantique de I’aile//L’lllustration. 1911. N 3473. 29 Juillet.
  24. Bordeaux H. Vie Heroique de Guynemer. Paris. 1918.
  25. Вуцци П. Поэзия, театр, музыка в Италии // Аполлон. 1910. № 5.
  26. Д'Аннунцио Г. Из романа «Может быть - да, может быть - нет» // В мире новых ощущений. СПб., 1911.
  27. Lamartine А. Chute d’un Ange.//Leo D’Or/er. L’Aviation й travers les Ages. Paris, 1912.
  28. Apollinaire G. Oeuvres poetiques. Paris, 1965. P. 37-45.
  29. Коллекция: «Meetings Raids I» //Архив Музея авиации и космонавтики в Л е Бурже. Париж.
  30. Коллекция: «Meetings Raids II» //Архив Музея авиации и космонавтики в Ле Бурже. Париж.
  31. L’lllustration. 1910. 14 Mai.
  32. L’lllustration. 1910. 27 Aout.
  33. Noussanne Н. L’Aeroplane sur la Cathedrale. Paris, 1913.
  34. L’lllustration. 1913. 1 Fevrier.
  35. Новое время. 30 апреля 1910 г. (Вырезка) // Центральный государственный исторический архив (ЦГИА). СПб. Ф. 1042. Оп. 1. Д. 19.
  36. Биржевые ведомости. 1 мая 1910 г. (Вырезка)//ЦГИА. СПб. Ф. 1042. Оп. 1. Д. 21.
  37. АндреевЛ. Н. Собр. соч. Т. 4. М., 1994.
  38. Блок А. А. Стихотворения, поэмы, театр. Л., 1936.
  39. Чуковский К. Я. Летучие листки//Речь. 8(21) мая 1911.
  40. Мережковский Д. С. Избранное. Кишинев, 1989.
  41. Marinetti F. Т. Le Monoplan du Pape. Paris, 1912.
  42. Хлебников В. «Бог 20-го века» // Творения. М., 1986.
  43. Маринетти Ф. Т. Футуризм. СПб., 1914.
  44. Marinetti F. Т. Mafarka 1е futuriste. Collection «Les Demiers moLs» dirigee par Gerard-Gcorges Lemaire. No. d’edition 662. No. d’impression 22223. Imprime en France. 1984.
  45. Маринетти Ф. T. Футурист Мафарка. М., 1916.
  46. Каменский В. В. Аэропророчество. (Рождественское предсказание пилота-авиатора В. Каменского.) 1908-1917 // Центральный государственный архив литературы кусства (ЦГАЛИ). Ф. 1497. Оп. 1. Д. 142.
  47. Климеиский В. В. Звучаль Веснянки. Стихи. 1918.
  48. Северянин И. В. Трагедия Титана. Москва-Берлин, 1923.
  49. The Poetry of Flight. An anthology / Ed. S. Wolfe Murray. London, 1925.
  50. Rollin G. La conquetc dc fair. Paris, 1911.
  51. L’lllustration. 1910. №3524. lOSeptembre.
  52. L’lllustralion. 1911. № 3563. 24 Juin.
  53. Wohl R. Par la Voie des Airs. Международная конференция по истории авиации и космонавтики. 23-25 апреля 1990 г. Вашингтон-Алабама. США. 1990. Рукопись доклада.
  54. Petit Е. La Vie quotidienne dans I’aviation en France au debut du XXesiecle 1900-1935. Paris, Hachette, 1977.
  55. Каменский B. B. Жизнь авиатора//ЦГАЛИ. Ф. 1497. On. 1.Д. 66.
  56. Rostand E. Le Cantique de I’aile. Paris, 1922.
  57. 3. Толкование сновидений. Ереван, 1991.
  58. Rodma S. The poetry of Flight. An Anthology. N.Y., 1941.
  59. Jlaepetieii B. И. Летчики России. М., 1992.
  60. Accidents mortels d’aeroplanes.//L’Aerophile. 15 Janvier. 1911.
  61. Куприн A. И. «De profundis» II Гатчина (газета). 3 августа. 1913.
  62. Бущи П. Письмо из Италии // «Аполлон». СПб., 1913. № VIII.
  63. Hart С. The prehistory of flight. London, 1985.
  64. Андреев Ю. В. Минойский Дедал // Вестник древней истории. 1989. № 3.
  65. Троцкий Л. Д. Авиация - орудие будущего. Екатеринбург, 192?.
  66. Mattioli G. Mussolini aviatore. Rome, 1938.

Комментарии

Сообщения не найдены

Написать отзыв
Перевести